
Column augustus ’17 Marnix van Agtmaal: The black box van songwriting
En zijn vele aspecten aan de muziek(industrie) die tot de verbeelding spreken bij niet-muzikanten.
Eén hiervan lijkt in het bijzonder omringt te zijn van een sfeer van ‘magie’, als ware het een vaardigheid is die niet te bevatten is voor de normale sterveling; songwriting. Wat maakt dit tot een mysterie? Wat zit er in de ‘black box’ van songwriting?
Gesprek Heb je wel eens een gesprek gehad met een niet-muzikant over je muzikale carrière? Natuurlijk. Veel mensen zullen interesse tonen als je ze vertelt dat je muzikant bent. Waarover gaat het gesprek dan meestal? En nee, dan bedoel ik niet de introducerende vragen, zoals “welk instrument speel je?” en “wat voor stijl muziek maken jullie?”. Ik doel op de wat diepere vragen over de inhoud van het proces van muziek maken. Hoe vind je gelijkgezinden? Hoe bepaal je wat je wilt spelen? En, de vraag waar ik het graag over zou willen hebben in deze column; hoe schrijf je eigenlijk eigen nummers?
Er zijn vele manieren om een nummer te schrijven. Toen ik zelf begon met het schrijven van muziek startte ik met het opnemen van mijn gitaarlijntjes op een cassette, welke ik vervolgens aan mijn goede vriend Stephan gaf, die de lijntjes probeerde te koppelen met de teksten die hij zelf had geschreven. Geen ingewikkeld proces, maar simpelweg op de ‘record’ knop drukken en ervoor gaan.
Traditioneel Later, met de band Vermillion, werd de songwriting meer traditioneel. Ik liet enkele demo’s horen aan de zanger, die tevens ritmegitarist was, en hij kwam met zijn eigen ideeën, waarna we het samen tot een geheel probeerden te smeden. Zodra we een goed idee hadden over hoe het nummer moest klinken, repeteerden we met de hele band om het nummer in te studeren en eigen te maken. Een enkele keer kwamen ideeën voort uit jams, waarbij we soms wel een half uur lang variaties op een thema speelden.

Met mijn huidige band, Black Label, is de songwriting weer compleet anders. Met de komst van moderne opname technieken zijn de mogelijkheden uitgebreider dan ooit, en daar maken we ook graag gebruik van. Een idee voor een nieuw nummer begint vaak op de akoestische gitaar. Voor degenen die Black Label kennen komt dit wellicht als een verrassing; we hebben namelijk een sterk elektrisch geluid. Vervolgens wordt het idee uitgebouwd met behulp van demo-opnames op de pc, software simulatie, en het bouwen van lagen in de muziek. Na dit proces, waarbij je eigenlijk jamt op basis van je eerdere ideeën, is het nummer onherkenbaar veranderd, en klaar om door te sturen naar de bandleden. Ieder interpreteert het nummer op zijn of haar eigen manier, waarna het in de repetitie geperfectioneerd wordt.
Er is veel te zeggen over songwriting, en er zijn verschillende aanpakken mogelijk. Deze column maakt onderdeel uit van een serie over songwriting, die hopelijk inzicht geeft in mijn manier van songwriting. Er zijn geen goede of foute manieren om een nummer te schrijven; uiteindelijk is het maken van een goede song het enige dat telt.
Marnix is leadgitarist bij Black Label
http://www.blacklabelband.com/
https://www.facebook.com/BlackLabelBand/
https://livepodium.nl/bands/black-label/
Voor meer nieuws, interviews en andere wetenswaardigheden, kijk hier!