
The black box van songwriting deel 2 Marnix van Agtmaal En zijn vele aspecten aan de muziek(industrie) die tot de verbeelding spreken bij niet-muzikanten.
Eén hiervan lijkt in het bijzonder omringt te zijn van een sfeer van ‘magie’, als ware het een vaardigheid is die niet te bevatten is voor de normale sterveling; songwriting. Wat maakt dit tot een mysterie? Wat zit er in de ‘black box’ van songwriting?
In het eerste deel van deze mini-serie ben ik ingegaan op songwriting in band-context. Met andere woorden, hoe schrijf je samen een nummer? Hier zijn verschillende manieren voor, elk met zijn eigen voor- en nadelen. Echter is er ook een andere manier om nummers te schrijven, namelijk individueel. Misschien ben je wel een solo artiest. Of geniet je ervan om, al dan niet naast een band, eigen nummers te schrijven. Hoe pak je dit aan?
Idee Veel nummers beginnen met een idee. Er zijn mensen die je zullen vertellen dat een goed nummer een simpel nummer is, maar daar denk ik anders over. Een goed idee kan van alles zijn, simpel of complex. Bovendien hoeft dit niet een akkoorden progressie te zijn. Het kan ook een sfeer zijn die je wilt uitstralen, of een stukje tekst dat maar in je hoofd blijft hangen. Vaak komt een nummer voort uit een bepaalde emotie, en probeer je met de muziek, tekst en sfeer een gevoel uit te drukken.
Als je weet wat je wilt zeggen dan is de vraag hoe je dit wilt overbrengen. Natuurlijk is hoe je dit bij voorkeur doet sterk afhankelijk van welk instrument dat je speelt, maar het kan inspirerend werken om dit idee los te laten en de instrumenten te kiezen op basis van het nummer. Zo kan je bijvoorbeeld als gitarist een zang gedreven nummer schrijven, of je gitaar pingel spelen op een piano. Door een nummer op een andere, minder conventionele wijze te benaderen kan je tot een heel nieuw niveau in je songwriting komen.
Magie Het bovenstaande is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar hoe kom je nou op dat goede idee? Dit is waar de echte ‘magie’ van songwriting lijkt te liggen. Om deze vraag te beantwoorden, is het nodig om jezelf een vraag terug te stellen: wat raakt jou in de songwriting van anderen? Is het hoe die ene gitarist met een enkele noot een toonkleur neer zet die perfect aansluit op je emotie? Of dat stuk tekst dat perfect omschrijft hoe jij je voelt? Wellicht is het die vocalist die een falsetto inzet die door je ziel lijkt te snijden. Door te bestuderen en te imiteren leer je wat je raakt en wat voor jou werkt. En de inspiratie voor je eigen song? Die is overal om je heen te vinden. Dit kan iets alledaags of juist heel opmerkelijks zijn. Het belangrijkste is dat jij zelf voelt wat je zingt/speelt. Als jij gelooft in de boodschap die je probeert uit te dragen, dan zullen anderen je ook geloven. En als het publiek waarvoor je speelt begrijpt wat je zegt en deze energie terug geeft aan jou als artiest, dan kan je samen met je publiek tot hogere sferen komen.
Er is veel te zeggen over songwriting, en er zijn verschillende aanpakken mogelijk. Deze column maakt onderdeel uit van een serie over songwriting, die hopelijk inzicht geeft in mijn manier van songwriting. Er zijn geen goede of foute manieren om een nummer te schrijven; uiteindelijk is het maken van een goede song het enige dat telt.
Voor deel 1 over songwriting, klik hieronder
https://livepodium.nl/songwriting-marnix-agtmaal/