Door Peter de Ruygt en Ben Brown

Op 9 november jl. is er door Livepodiumbands.nl in samenwerking met de Ben Brown Academy een gratis Try-out Muzikanten Workshop gehouden met als doel investeren in talentontwikkeling.
Tijdens deze bijeenkomst hebben 35 mensen die zich, al of niet professioneel in de muziek bewegen deelgenomen. We kijken terug op een geslaagde interactieve sessie waarbij vooral positieve bijdragen vanuit de muzikanten en managers die onder het publiek aanwezig waren zijn gedaan. Er werd ingegaan op diverse management en marketing doelen die juist voor muzikanten en iedereen die met muziek te maken heeft van belang kunnen zijn.
Er is op een aantal zaken belangrijke input van de deelnemers gegenereerd. Om een aantal punten te noemen die werden besproken: Bandspirit/communicatie, Verdienmodel, Unique Selling Point, Omgaan met geld en stress, Kwaliteit en management, Creativiteit en performance.
Voorbeelden van de interactieve sessie: Als muzikant/band kan het soms van belang zijn om met partners samen te werken om de concurrentie met anderen aan te gaan en/of te beslechten. In een workshop hebben de deelnemers met elkaar de belangrijkste partnerships en de verschillende verdien modellen besproken en beschreven die voor een band belangrijk kunnen zijn om succesvoller te zijn en om het aantal optredens te laten groeien.
Fanclub Een voorbeeld van een strategie die werd genoemd is om zoveel mogelijk publiek mee te nemen naar het desbetreffende optreden. Bijvoorbeeld een fanclub. Zo weet de uitbater van het podium dat hij/zij een bepaalde omzet genereert zodat de kosten voor de desbetreffende band in ieder geval gedekt worden.
Foto's door Mariëtte Kranenburg
Wie speelt waar
Ook op de hoogte zijn van wat er op dezelfde datum op andere podia nog meer voor genre muziek wordt gespeeld, zal je kansen voor een optreden en het aantal bezoekers doen toe nemen. Speelt er bijvoorbeeld op die zelfde dag in dezelfde plaats een band die de zelfde soort muziek uitdraagt, probeer dan in samenwerking met het podium een andere dag te regelen. Je voorkomt daarmee spreiding van je publiek, waardoor de kans groter is dat er meer mensen naar jouw optreden komen.
Alle neuzen...
Tot slot de interne communicatie in een band. Wie heeft welke talenten en hoe kan deze bewust worden ingezet voor welk doel? Wil je vooruit komen? Dan zul je je wensen moeten omzetten in concrete doelen en acties. Doelen stellen is een veelgebruikte en krachtige methode in persoonlijke - of groepseffectiviteit.
Deze onderwerpen en nog veel meer kunnen muzikanten verwachten tijdens de muzikanten workshops die we door het land heen gaan aanbieden en organiseren. Plaatsen, data en mogelijkheden om je in te schrijven hoor je zo spoedig mogelijk van ons. Houd de website en de nieuwsbrief van www.livepodiumbands.nl in de gaten!
Wil je meer informatie? Mail naar peterderuygt@gmail.com
Voor meer muzieknieuws klik hier